Pilegrimsreise til Egypt

Som diakon er jeg så heldig at jeg skal få være med på en studietur til Egypt i regi av Stefanusalliansen denne uken! Eller som min mann sier til barna våre "mamma skal til Afrika.." Turen arrangeres for kirkelige ansatte, og jeg har fått økonomisk støtte av diakonforbundet i Agder og Telemark og menighetsrådene i Tinn til å delta. Vi skal være i Kairo de første dagene der vi blant annet skal få se det sosiale arbeidet som Mama Maggie driver i slummen. Der får vi også oppleve Hulekirken. Videre skal vi være noen dager i Anafora der vi får blir kjent med det sosiale arbeidet til biskop Thomas. På vei til Aleksandria får vi oppleve Macarios-klosteret fra år 360, og i Aleksandria vil vi blant annet besøke det verdenskjente biblioteket. Jeg vil gjerne dele det jeg opplever underveis her på bloggen, med et lite forbehold om at jeg har tilgang på internett 😊.

Jeg har nå tatt diverse vaksiner som ble anbefalt før vi skulle reise. Trillebagen med lås er funnet frem og jeg har kjøpt antibac, myggspray, idoform og våtservietter. Klar for et nytt eventyr på (for meg) et helt nytt kontinent!

Egypt er landet der Maria, Josef og Jesus levde som flyktninger. Så for meg som kristen, er Egypt  "et hellig mål". Definisjonen på en pilegrim er en som vandrer eller reiser mot "et hellig mål".  Jeg ser derfor på denne studieturen også som en pilegrimsreise. En veldig interessant artikkel er skrevet av Ivar Husdal om Egypt som pilegrimsmål. Du kan lese den her.



Flukten til Egypt 

13 Da de var dratt bort, viste Herrens engel seg for Josef i en drøm og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det.» 14 Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. 15 Der ble han til Herodes var død. Slik skulle det ordet oppfylles som Herren har talt gjennom profeten:

           Fra Egypt kalte jeg min sønn. 
Matteus 2:13-15


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

12 bordvers på en terning

Diktsamling - Liv Nordhaug

Ungdommer i kirken